Als bestuurders zijn we heel druk met de maatregelen
Kun je iets vertellen over hoe je deze tijd ervaart? ‘’Ja, we hebben als Cosis veel vestigingen. Als bestuurders zijn wij heel druk met het uitwerken van de RIVM-maatregelen voor onze mensen en het bespreken daarvan, met beschermende maatregelen, het testen van medewerkers en cliënten, noem maar op.’’
We hebben veel contact met andere partijen uit de regio
‘’Verder hebben we contact gezocht in de regio. We hebben samen met een andere zorginstelling een quarantaine locatie opgezet. We overleggen met bijvoorbeeld de GGD, huisartsen en de VGN, de brancheorganisatie, over hoe we omgaan met alle maatregelen voor cliënten en medewerkers. En met onze financiers over de financiële consequenties.’’
De anderhalve meter maatschappij werkt echt niet bij onze doelgroep
‘’De maatregelen zijn nogal lastig voor onze cliënten. Vooral anderhalve meter afstand houden. Sommige mensen snappen dat gewoon niet. Hun hele ritme valt weg doordat een groot deel van hun dagactiviteiten niet meer doorgaan en ze geen bezoek krijgen. Deze veranderingen leveren stress en boosheid op.’’
Op één locatie hadden we veel besmettingen
En hoe gaat het nu met de medewerkers? Vraag ik Ria. ‘’Ja, voor hen is dat natuurlijk erg moeilijk. We hebben op één locatie niet alleen veel besmettingen onder cliënten gehad, maar ook onder collega’s. Dat was angstig voor medewerkers en cliënten. Het werken in beschermende kleding is wennen. En een aantal medewerkers was ook bang om besmet te raken. Of hebben familieleden die in de risicogroep vallen waardoor het voor hen extra spannend is.’’
Ik heb respect voor het engelengeduld van onze medewerkers
‘’Maar wat ik ook zie, is dat er veel saamhorigheid ontstaat’’, vertelt ze trots. ‘’Er is veel creativiteit en flexibiliteit. Medewerkers vallen voor elkaar in en verzinnen elke dag weer nieuwe dingen om met de cliënten te doen. Van goodiebags maken voor het ziekenhuis in Assen tot het met elkaar sporten in de tuin. En ik heb echt respect voor het engelengeduld dat onze medewerkers hebben met de cliënten.’’
Ouders kunnen hun kinderen weer zien in speciale ontmoetingshuisjes
Tot slot vraag ik Ria of er ondanks deze lastige tijd nog positieve dingen zijn die opvallen. ‘’Ja, we hebben in deze tijd een aantal mooie oplossingen gevonden. Het beste voorbeeld is beeldbellen. Dit werkt goed met onze cliënten maar ook zeker tussen collega’s onderling. Verder wordt ons nieuwe cliëntportaal nog actiever gebruikt om met familieleden informatie uit te wisselen. En we hebben sinds afgelopen week zelfs speciale ontmoetingshuisjes, waardoor ouders hun kinderen op veilige afstand weer kunnen zien. Dit heeft het Rode Kruis voor ons geregeld.’’
Reageren
Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.
Reactie