1. Home
  2. Corona verhalen
  3. Het verhaal van Thea: Ik ben onder de indruk van de creativiteit van medewerkers

Het verhaal van Thea: Ik ben onder de indruk van de creativiteit van medewerkers

7 7 minuten lezen
Overzicht
  • 0 reacties
  • 0 vind ik leuks
Geplaatst door Emmelie op 8 juni 2020
Ik ben Emmelie en ik werk op de redactie van PGGM&CO. Deze week bel ik met Thea. Zij is lid van het coöperatiebestuur van PGGM en is bestuurder bij Enver, een jeugdzorginstelling. Ook is ze bestuurslid bij de Rotterdamse Zorg, een organisatie die zich bezighoudt met arbeidsmarktvraagstukken voor de zorg in Rotterdam/Rijnmond. We gaan in gesprek over hoe Thea deze tijd beleeft.

Veel medewerkers en cliënten waren onzeker

Hoe heb je de afgelopen tijd ervaren? ‘’Aan het begin wisten we niet wat de impact zou zijn. Ineens konden we nauwelijks meer op huisbezoek. Veel werkzaamheden, vooral het ambulante werk, moesten we op een andere manier doen. De dagbehandeling en 24 uurs zorg moest ook anders omdat kinderen niet meer naar school konden en bezoekregelingen moesten worden aangepast. In het begin was er veel onzekerheid bij medewerkers en cliënten. Gelukkig konden we al snel wat vaker face-to-face contact mogelijk maken. We hebben steeds gezocht naar de balans tussen de veiligheid, de mentale situatie van de kinderen en gezinnen en de gezondheid.’’

Aandacht voor kwetsbare jeugdigen en gezinnen

‘’In regionale overleggen heb ik steeds aandacht gevraagd voor de kwetsbare gezinnen en jongeren. Ik vind het belangrijk dat we daar samen goed op blijven letten. Want de impact van corona gaat natuurlijk veel verder dan alleen de IC-bedden. Zo was ook aandacht nodig voor dak- en thuisloze jeugdigen en kinderen in onveilige gezinssituaties’’

Ik ben onder de indruk van de creativiteit van de jongeren en onze medewerkers

‘‘Verder hebben we vanaf het begin binnen Enver een speciaal coronateam ingericht. Zij hielden zich bezig met hoe alles georganiseerd kon worden zodat we ons werk zo goed mogelijk konden doorzetten. Ook zijn we gaan met collega instellingen gaan afstemmen over wat kan wel en niet. En vooral ook hoe we onze medewerkers konden ondersteunen om zélf keuzes en afwegingen te maken. En ik ben echt onder de indruk van hun improvisatietalent, flexibiliteit en creativiteit.’’

Ik vraag Thea of ze hier een voorbeeld van kan geven. ‘’Ja, sowieso is er natuurlijk veel meer gebruikgemaakt van videobellen om zo contact te houden met de cliënten. En voor de cliënten die hier geen apparaat voor hadden hebben we met het Sint Laurensfonds 180 laptops geregeld, dus dat is echt mooi.’’

Wel 200 medewerkers boden aan om te helpen!

‘’Daarnaast zijn er kinderen en jongeren die bij ons verblijven. Doordat de scholen waren gesloten waren zij ineens hele dagen op de groepen of in de pleeggezinnen. We hebben toen een uitvraag gedaan of medewerkers konden ondersteunen op deze groepen en in de gezinnen. Daar kregen we wel 200 reacties op! En zij waren enthousiast om een dienst mee te werken of met de jongeren activiteiten te ondernemen die nog wél konden, zoals samen buiten sporten. Dat hebben ze echt creatief opgepakt. Ook is de veilig chat helpff.nl veel gebruikt om ouders en kinderen te ondersteunen.’’

We hebben een onderzoek gedaan om te leren van deze tijd

Hoe kijk je naar de toekomst? Vraag ik Thea tot slot. ‘’Nou, we hebben direct een onderzoek gedaan onder cliënten en medewerkers om te kijken wat we kunnen leren van deze tijd. Dus met die resultaten gaan we de komende tijd aan de slag. Sowieso hebben we veel geleerd over de mogelijkheden rondom werken op afstand. Al hebben we juist ook gemerkt dat het face-to-face contact bij deze doelgroep een voorwaarde is om kinderen, jongeren en gezinnen écht te helpen.’’

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.