Alle puzzelstukje vallen op de juiste plek
Als ik vraag aan beide dames hoe het gaat in de organisatie roepen ze in koor: “geweldig!” We lachen met z’n drieën. “We kunnen elkaar niet zien, maar ik weet dat we allebei glunderen”, zegt Esther. Waarop ze vervolgt: “je kunt van tevoren van alles bedenken. Maar als je ziet dat je plannen werken, dan is dat echt geweldig”.
Vanaf het begin zetten we alles op alles om beschermingsmiddelen te regelen voor onze medewerkers.
“Wij hoefden niet te stoppen met het geven van normale zorg”, vertelt Esther trots. “We hebben vanaf het begin van de crisis alles op alles gezet om overal voldoende beschermende materialen vandaan te halen en dat is gelukt!” gaat ze verder. Marjolein vult aan: “We hebben ook direct een e-mailadres geopend voor medewerkers waar ze al hun vragen konden stellen. Die mail werd 24/7 bemand. Op die mail kwamen vragen binnen, maar ook tips van collega’s. De tips deelden we in onze nieuwsbrief. Dat werd enorm gewaardeerd door collega’s. En daarnaast hebben we ook verteld aan al onze medewerkers dat ze ons altijd mogen bellen.”
De externe controle was zé goed: Er waren helemaal geen verbeterpunten!
“We hadden laatst een externe controle en die was zo goed! We hoeven helemaal niets aan te passen en er waren geen verbeterpunten.” vertelt Esther. “En bovendien blijft ons verzuim heel erg laag. En dat is toch wel bijzonder in een tijd als deze. Dus ja, daar zijn we heel trots op!” vult Marjolein aan.
Elke dag bellen naar cliënten om er zeker van te zijn dat het goed met ze gaat
Ook met de klanttevredenheid gaat het goed. Vitaal Thuiszorg kreeg een 8,6! Waar dat door komt? Esther noemt trots wat voorbeelden: “Onze huishoudelijk medewerkers belden elke dag naar cliënten om er zeker van te zijn dat het goed met ze ging. Er was zelfs iemand die speciaal een telefoon kocht voor een cliënt zodat die kon bellen met familie in het buitenland. En een van onze collega’s bracht haar cliënt zelfs een stukje taart op haar verjaardag. Onze medewerkers zijn enorm betrokken bij onze cliënten.”
Bovenaan onze agenda? Communicatie en waardering
“Informatie, informatie, informatie”, vertelt Marjolein. “We informeren onze medewerkers elke dag. En soms zelfs meerdere keren per dag. Dat zorgt voor vertrouwen.” “En natuurlijk is waardering heel belangrijk,” vervolgt Esther. “Dat doen we op allerlei manieren. Zo maken we er allereerst een gewoonte van om altijd onze waardering voor elkaar uit te spreken. En we hebben ‘de kanjerpot’. Elke maand kunnen collega’s elkaar hiervoor opgeven. We zetten de collega die getrokken wordt extra in het zonnetje in onze nieuwsbrief en ze krijgt een cadeaubon.”
Reageren
Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.
Reactie