1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Loopbaan
  4. Werkdoelen bereiken?

In 5 stappen jouw werkdoelen te bereiken

7 7 minuten lezen
Overzicht
Notitieblok werkdoelen
  • 0 reacties
  • 2 vind ik leuks
Geplaatst door Susannah op 22 oktober 2020
Nieuwe vaardigheden ontwikkelen als verpleegkundige. Een cursus waarin je leert omgaan met agressie of fitter worden. Het zijn een paar voorbeelden van dingen waar je goed in bent of juist beter in wil worden. Wat wil jij (verder) ontwikkelen? Het antwoord op deze vraag is een eerste stap als je jouw werk in zorg en welzijn met nog meer plezier en energie wil doen. Vorm een doel en maak een plan. We helpen je!

1. Ontdek of benoem waar je goed in ben

Sommige van ons kunnen uitstekend uitleggen waar ze goed in zijn, wat ze toevoegen aan een team of waarom ze zo geschikt zijn voor een functie. Misschien weet jij dit ook over jezelf, maar blijf je bescheiden en denk je ‘het hoort erbij.’ Het hardop uitspreken van waar jij juist zo goed in bent is een belangrijkste eerste stap in bereiken van je doelen. Je mag er zijn en je talent ook! Weet je het nog niet zo goed? Geen zorgen. Ga het ontdekken. Probeer nieuwe dingen uit. En vraag aan vrienden, familie of collega’s wat zij bij je vinden passen of juist zo bijzonder aan je vinden. Dit lijkt misschien wat gek, maar is heel leuk om te doen!

2. Vertaal het naar een doel

Vraag jezelf af: “Waarom wil ik dit, wat verwacht ik ervan?” En wat is het resultaat voor jezelf en anderen als jij die vaardigheden (verder) ontwikkelt? Als jij weet wat jouw sterke kant is, dan kun je dit inzetten om een bepaald doel te behalen. Wil je juist iets ontwikkelen dat je nog niet kunt. Zoals een certificaat behalen of een marathon lopen? Dan is dat juist doel op zich. Een duidelijk en concreet doel voor ogen is het halve werk. Het is een stip op de horizon waar je met een duidelijke reden en motivatie aan werkt.

3. Spreek je doelen uit

Deel jouw doel met de mensen om je heen. Wanneer je jouw partner, collega’s en vrienden vertelt over je plannen, heeft dit op twee belangrijke manieren een groot effect. Zo begrijpen ze waarom je bepaalde keuzes maakt. Wil je fitter worden om collega’s te ondersteunen in het fysiek zware werk? Dan ga je misschien voortaan op de fiets naar je werk. Voor je collega’s leuk om te weten dat jij ook aan hen denkt. En voor je partner handig als jij ineens een half uur eerder opstaat ‘s ochtends. Maar nog belangrijker! Deze mensenzijn je stok achter de deur, een frisse blik of je cheerleader als je even vastloopt. Samen sta je er sterker voor!

4. Maak een plan

Wil je gestructureerd een nieuwe competentie ontwikkelen, breek je doel dan op in kleine stapjes. Maak een plan van aanpak. Als jij weet wát je wilt doen, kun je bedenken wanneer en op welke manier je dit gaat doen. Wil je een cursus volgen waarin je leert omgaan met agressie. Hoe pak je dat dan aan? Kun je dit bijvoorbeeld tijdens werktijd doen, of ga je zelfstandig thuis studeren? Waar kun je morgen al mee beginnen, en wat heeft meer tijd nodig? En waar wil je over een maand staan? Neem je tijd en vraag hulp om tot een goed plan te komen.

5. Vier de kleine stapjes onderweg

Heb je je doel uitgesproken, je plan gemaakt en positiviteit om je heen verzameld? Gefeliciteerd! Als je denkt dat het nu “pas” gaat beginnen. Dat is zeker niet het geval: je hebt al heel wat stappen gezet om dat doel te behalen en ook dat mag gevierd worden. Juist het vieren van de kleine dingen  zorgt ervoor dat je het makkelijker volhoudt als het even tegenzit. Want ook dat gaat ongetwijfeld gebeuren. Dat hoort erbij, en dat is ok. Zolang je herinnert dat je ook zoveel moois voor elkaar krijgt, blijft het werken aan je doelen leuk!

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.