1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Omgaan met agressie
  4. ‘’Het zou er niet bij moeten horen, maar ik snap dat het er is’’ – Professionals over agressie

‘’Het zou er niet bij moeten horen, maar ik snap dat het er is’’ – Professionals over agressie

4 4 minuten lezen
Overzicht
  • 2 reacties
  • 3 vind ik leuks
Geplaatst door Emmelie op 28 oktober 2021
Hoort agressie bij een baan in zorg en welzijn? Michelle, Harm en Rachel werken alle 3 in de zorg en hebben ieder op hun eigen manier te maken met agressie op de werkvloer. In deze video delen ze hun ervaringen. En geven ze antwoord op een aantal pittige stellingen rondom dit thema.

Wat vind jij? Hoort agressie hoort bij een baan in zorg en welzijn? Laat het hieronder weten.

In deel 2 van deze videoserie delen Michelle, Harm en Rachel waar hun grens ligt voor ongewenst gedrag. En in het laatste deel vertellen ze hoe zij agressie bespreekbaar maken met hun team.  

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • Geertruida
    Heel leerzaam. Ook bijzonder herkenbaar. Vaak zijn mensen niet boos op jou persoonlijk dus probeer hun boodschap los te koppelen van jouw persoon.. Het is niet persoonlijk, maar hoe kun je de boosheid en frustraties begeleiden of indien nodig naar een hoger plan brengen. Dat mis ik wel. Zodoende kan er een fisieuse circle ontstaan. Dit soort agressie tegen over... moet gedeseccaleert worden en dat moet soms multi-disciplinair. Snel reageren op meldingen en dan ook meteen gaan handelen.
  • Ben
    Ik werk nu ongeveer 37 jaar in de ggz waarvan 25 jaar als hulpverlener (psychiatrie, jeugdhulpverlening en de verslavingszorg. De laatste 12 jaar werk ik als trainer/opleider binnen de verslavingszorg en geef dan ook training in de-escalerend werken en omgaan met agressie. In de afgelopen jaren is er veel verandert t.a.v. hoe wij omgaan met agressie en met mensen die in de war zijn. In mijn ogen is er veel verbeterd. Er zijn (zeer) ernstige incidenten geweest en minder erge incidenten. Wat mij bij de training opvalt dat er regelmatig word gesproken over sancties en eigen boosheid van medewerkers. Het gedrag wat men dan laat zien zou onder de definitie (degene die wij gebruiken) van agressie kunnen vallen. Ook het gedrag van mensen (en dus ook medewerkers) valt regelmatig onder die definitie. Als we daar naar vragen hebben we meestal een heldere uitleg waarom we vinden dat wij zo mogen reageren, want de ander.......Hiermee word vanuit onze kant, vanuit de samenleving, vanuit de media en de politiek gezegd dat agressie normaal is terwijl we het niet normaal vinden. Kort gezegd, ik mag het wel doen maar jij niet. De slogan "blijf met je handen van onze hulpverleners af" getuigd van de verontwaardiging die er is. Ook ik ervaar niet zozeer meer agressie binnen de zorg maar word geraakt wat mensen (zowel hulpverleners als patiënten) vanuit de dagelijkse omgang meemaken. Mijn boodschap is dan ook wat dubbel en misschien ook wel tegendraads. Laten we wat vriendelijker zijn naar en voor elkaar, laten we het goede voorbeeld geven, laten we bij het horen van een mening eens doorvragen en ons best doen om de ander te begrijpen, laten we wat meer vragen ipv eisen van elkaar. De slogan "doe eens lief" (campagne van sire) past hierbij. Bedankt voor het lezen en een vriendelijke groet.