1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Stress & werkdruk
  4. Mindfulness oefeningen
  5. Zo ontspan je met mindfulness

Zo ontspan je met mindfulness

5 5 minuten lezen
Overzicht
Jongen doet een mindfulness oefening tijdens zijn werk
  • 0 reacties
  • 3 vind ik leuks
Geplaatst door Susannah op 7 mei 2021
Mindfulness en het beoefenen ervan bestaat al 2500 jaar. Het is ontstaan in het leven en werk van Boeddha. Hierdoor denk je misschien ‘nou dat klinkt lekker zweverig’! Maar gelukkig is het vaak heel toegankelijk en praktisch. Niet voor niets gebruiken veel grote bedrijven het om hun medewerkers te helpen bij het omgaan met uitdagingen. Mindfulness trainer Saake Buwalda legt uit wat mindfulness nu precies is en hoe het jou helpt.

Wat is nu precies Mindfulness?

Mindfulness kunnen we vertalen als opmerkzaamheid, bewustzijn, aandachtig zijn, directe waarneming. In Mindfulness meditatie train je om aandacht te geven aan datgene wat je ervaart. Zonder oordeel.

En wat heb je hieraan? 

We zijn altijd bezig met werk, ons sociale leven en andere bezigheden. Zonder dat je er bewust van bent leven we vaak op de automatische piloot. Tijdens je pauze even een belletje, nog even lang die patiënt en oja nog dat ene appje beantwoorden. Hierdoor heb je minder aandacht voor jezelf. Met mindfulness train je om open en bewust aanwezig te zijn in het huidige moment. Met mindfulness meditaties maak je ruimte en tijd voor jezelf. Even niets doen, niets moeten en bewust zijn. Het helpt je bij het accepteren van gebeurtenissen, bewuster keuzes te maken en genieten van elk moment. En door het toepassen van mindfulness op je werk ga je meer gebruik maken van je eigen energie en talent.

Kan iedereen aan de slag met Mindfulness?

Ja, iedereen kan aan de slag met mindfulness. Door veel met mindfulness te oefenen, leer je met je aandacht in het hier en nu te zijn. Bewustzijn (even niets doen) is heel verfrissend voor het brein. Je brein krijgt even de ruimte om de eerder binnengekomen prikkels en informatie te verwerken. Sommige mensen denken dat ze niet kunnen mediteren en beginnen daarom niet aan een mindfulness training. Maar iedereen kan het! En oefening baart kunst.

Hoe kun je starten met Mindfulness?

Je kan Mindfulness trainen door thuis of op het werk te oefenen met (korte) Mindfulness meditaties. Misschien denk je dat het niets voor je is. Maar probeer het gewoon eens. Bijvoorbeeld als je een oefening leest is er vaak automatisch een oordeel (leuk, niet leuk, neutraal). Merk een oordeel op en laat het even voor wat het is. Ga het experiment aan en oefen. Oefen een paar dagen en sta daarna stil bij hoe het was. Ik heb de mindfulness app pro ontwikkeld waarmee je direct aan de slag kunt. Het is een compleet oefenpakket voor het kennismaken met en trainen van mindfulness. Je kunt er achtergrondinformatie lezen. En je vindt er oefeningen en trainingen.

 

Over Saake Buwalda:

Saake Buwalda begon met dagelijkse meditatie toen hij 15 jaar oud was. Hij studeerde Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Toen hij een paar jaar aan het werk was volgde hij de 8-weekse Mindfulness training (MBSR). Hij was geraakt door de eenvoud en effectiviteit van deze training. Sinds 2008 geeft hij zelf met veel plezier deze mindfulness trainingen en workshops. Hij volgde zijn opleiding tot Mindfulness trainer bij het Center for Mindfulness van de Universiteit van Massachusetts. Dit is het instituut van Jon Kabat-Zinn die de grondlegger is van de 8-weekse Mindfulness training (MBSR). Saake is aangesloten als categorie 1 trainer bij de Vereniging Mindfulness Based Trainers Nederland. Momenteel richt Saake zich met zijn expertisecentrum volledig op het toepassen van mindfulness in organisaties en is hij de eigenaar van www.mindfulnessapp.nl

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.