1. 'Sorry dat ik te laat ben!'
Door stress werkt je brein niet meer zo goed. En je geheugen al helemaal niet. Je collega vergeet van alles. Ook om de agenda te checken, of om op de klok te kijken. Collega's die last hebben van stress zijn vaker te laat.
2. 'Hier begrijp ik even niks van'
Je collega met stress, is afweziger dan anders. Dit komt omdat er te veel in zijn of haar hoofd omgaat. Je collega begrijpt dingen minder snel en heeft meer moeite zich te concentreren op wat anderen zeggen. Zo ontstaan er misverstanden en miscommunicaties, die jullie eerst niet hadden.
3. 'Nu even niet!'
Het irritatielevel van je collega gaat omhoog door stress. Alles is te veel, dus ook die ene vraag die jij stelt.
4. 'Ik weet het niet'/ 'Ik kom er later op terug'
En later is nooit... Je collega is onzeker en verstrooid; dat word je als je gestresst bent. Je collega verliest het overzicht. Het is moeilijker om dan beslissingen te nemen. Niet zo raar, als je hoofd een wirwar van emoties is en onafgemaakte to do lijstjes.
5. 'Kun je dat met ... bespreken?'
Oftewel; 'laat me met rust'. Als jouw collega te veel hooi op de vork heeft, kan er geen extra taak bij. Het lukt niet om klaar te staan voor anderen. Je collega, die je anders altijd vragen mag stellen, zal je nu afpoeieren.
Maak stress bespreekbaar
Herken jij één of meerdere uitspraken bij jouw collega? Of merk je aan andere dingen dat jouw collega last van stress heeft? Dan is het belangrijk om hierover in gesprek te gaan. Want het kan de sfeer en werkplezier op de afdeling ook aardig verpesten. Pas als je er samen over praat, kun je elkaar helpen.
Beeld: Getty Images
Reageren
Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.
Reactie