1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Stress & werkdruk
  4. Stress voorkomen op 7 bijzondere manieren

Stress voorkomen op 7 bijzondere manieren

10 10 minuten lezen
Overzicht
Vrouw blaast bellen
  • 1 reacties
  • 69 vind ik leuks
Geplaatst door Anni op 12 maart 2019
Een beetje spanning is gezond. Het helpt je goed te presteren. Maar zoals oma altijd zei: "Te is nooit goed." Wil je stress voorkomen met iets anders dan een extra rondje wandelen of mindfulness? Wij geven je zeven bijzonder onverwachte tips.

1. Lach hardop

Voel jij je gestrest? Lach eens wat vaker. Dit vermindert stress en geeft je een rustiger gevoel. Door te lachen maken je hersenen endorfine aan. Dit stofje zorgt voor een blij en gelukkig gevoel. Dus kijk vooral een grappige dierenvideo, luister naar Brigitte Kaandorp of lees een grappig boek. Maar wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen.

2. Knuffel je suf

Heb je nog niet genoeg endorfine bij elkaar gelachen? Houd elkaar dan eens stevig vast. Knuffelen zorgt namelijk voor een gezonde portie oxytocine. Net als endorfine zorgt dit knuffelhormoon voor een blij en gelukkig gevoel. Ben je niet zo’n knuffelaar? Zoenen en andere intieme lichamelijke activiteiten waar je blij van wordt geven hetzelfde resultaat.

3. Dans alsof niemand je ziet

Heb je opeens de Lambada in de heupen? Of is de Macarena jouw favoriet? Welk liedje je ook kiest; gooi het lekker los. Dansen is goed voor lichaam en geest en helpt stress te voorkomen.

4. Gooi eens iets stuk

De Grieken hadden het natuurlijk allang bedacht en gelijk hebben ze. Soms is het goed om gewoon eens iets te breken. Een oud bord bijvoorbeeld. Of de lelijke fotolijst die je van je minst favoriete collega als surprise hebt gekregen. Het mag best. Zolang we daarna weer normaal doen.

5. Zing de longen uit je lijf

Nog zo’n stof in de hersenen waar je blij van wordt: dopamine. Deze stof zorgt ervoor dat je hersenen bepaald gedrag belonen. Doe je iets dat je leuk vindt en waar je energie van krijgt? Dan maken je hersenen dopamine aan en voel jij je nóg beter. Zo wordt dit gedrag beloond. Naast sporten en seks, zorgt luisteren naar muziek er ook voor dat je hersenen dopamine aanmaken. Maar het haalt ook herinneringen op. Denk eens terug aan jouw favoriete tijden. Welke muziek hoort daarbij?

6. Speel met bubbeltjesplastic

Het is niet alleen leuk om de kleine luchtbellen van bubbelplastic te laten knappen. Wist je dat uit onderzoek blijkt dat het ook je stress verlaagt? Maar willen we natuurlijk niet bijdragen aan de grote plasticsoep. Dus vraag even aan je nieuwe buren of je een vel mag hebben voor je naar de bouwmarkt rent.

7. Blaas bellen

We blijven even in de bubbels. Ouderwets bellen blazen zorgt namelijk voor een diepe ademhaling waardoor je lichaam zich ontspant. Daarnaast is het gewoon leuk om te doen.

Stress voorkomen? Vraag op tijd om hulp

Voel je dat je de laatste tijd te vaak gespannen bent? En helpen onze bijzondere tips niet? Vraag dan hulp aan collega's, vrienden en familie of professionele hulpverleners. Of download onze gratis hulpgids om stress de baas te blijven. 

Bron: New York Times

Speel onze speciale bingo met je collega’s voor minder stress én meer werkplezier

Kunnen jullie op de afdeling wel wat minder stress gebruiken? Daag je collega’s uit voor de Lekker Bezig Bingo, speciaal voor professionals in zorg en welzijn. Het leuke van deze bingo? Hij is ook geschikt voor de drukke dagen en je hebt zélf invloed op de uitslag.

Download de gratis bingo

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • Bert
    Nog een manier om stress te voorkomen naar 41 jaar in de zorg pensioenleeftijd weer naar 65 jaar