1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Stress & werkdruk
  4. Zorg goed voor jezelf

Zorg goed voor jezelf

Je kunt een ander pas echt helpen als je goed voor jezelf zorgt. Bovendien voorkom je stress als je af en toe even op de rem trapt en stilstaat bij hoe het met jóu gaat. Maar hoe doe je dat? Ontdek op deze pagina handige informatie en hulpmiddelen om goed voor jezelf te zorgen. En zo jouw grenzen te bewaken om stress te voorkomen.  

Oefening ontspannen nek en schouders

Gratis zelfscreener speciaal voor zorgprofessionals

Met de zelfscreener van ARQ ontdek jij wat jou energie geeft in het werk en wat stress oplevert. En hoe je daarmee omgaat. Vul de vragenlijst in en ontvang jouw persoonlijke uitslag én handige tips. 

 

Doe nu de zelfscreener 

29 juni: webinar Mindful zorgen = beter zorgen

Webinar
Kon jij als kind ook zo van de dag genieten, alsof er geen gisteren of morgen bestond? En zou jij dat gevoel wel weer willen hebben? Mindfulness helpt om meer in het hier en nu te leven. En tijdens het gratis webinar mét accreditatiepunt op dinsdagavond 29 juni leggen psychologen Simone en Lotte uit hoe je dit aanpakt met een baan in zorg en welzijn.
Lees meer

Webinar: Zet de patiënt op 2

Webinar
Werken in zorg en welzijn is de mooiste baan die er is. Maar steeds vaker zien we hoe professionals energie verliezen in hun werk. In zorg en welzijn sta jij altijd klaar voor anderen. Collega’s kunnen op je rekenen en voor de patiënt of cliënt geldt dat al helemaal. Die staat op één. Maar hoe goed zorg jij voor jezelf? In het praktische webinar 'Zet de patiënt op 2' leer jij jezelf vaker op één te zetten. Je gaat aan de slag met waar je nu staat en wat je wil bereiken met je baan in de zorg. We laten ook zien hóe je dit bereikt. Want zorgen voor anderen, begint bij jezelf.
Lees meer

Gratis e-book: 84 tips voor moeilijke tijden

Ledenvoordeel
Zorg goed voor jezelf. Dat is nu makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je werkt in zorg en welzijn. Hoe blijf je fysiek, emotioneel en mentaal opgewassen tegen de uitdagingen die je elke dag te wachten staan? Dit e-book bevat concrete tips en adviezen die jou hierbij helpen.
Lees meer

E-learning 'stress de baas'

Ledenvoordeel
Zoek je meer balans? Of wil je slimmer met stress omgaan en stressklachten voorkomen? Speciaal voor leden van PGGM&CO en IZZ biedt de Stress de baas academy de e-learning "Stress de baas" aan met 21% korting.
Lees meer

Drijfveren oefening voor meer energie

Haal jij net zoveel energie uit je werk als de energie die je erin steekt? Een belangrijke vraag want naast de zorg voor patiënten en cliënten, ben jij er ook nog. En alles begint bij jou. Als je meer energie wilt halen uit je werk is het belangrijk dat je weet waar je nu staat. Maar ook waar je naartoe wilt. Met deze praktische oefening uit het boek 'zet de patient op 2' ga je terug naar de tijd dat je begon aan je eerste baan in zorg en welzijn. Waarom wilde je dit werk doen? Wat was je doel? Na deze oefening weet je beter hoe je nu in je werk zit en of dit overeenkomt met je eerdere verwachtingen. Een eerste stap voor meer energie!
  • 3
  • 7
Lees meer

Boek 'Zet de patiënt op 2'

Ledenvoordeel
Zorgen voor anderen. De mooiste baan die er is. Of moeten we zeggen: de mooiste baan die er zou kunnen zijn? Met dit boek helpen schrijvers Niek van den Adel en Arjen Banach je werk weer zo in te richten dat je het als zinvol ervaart en er grip op hebt. Want ondanks dat het soms voelt alsof het werk je door de vingers glipt en je het even niet meer kan overzien, er is altijd een mogelijkheid om weer meer energie te krijgen van je baan.
Lees meer

Webinar: Omgaan met agressie

Webinar
Dreigende woorden, handtastelijkheid, geweld. Agressie in de zorg is niet oké. Het is kwetsend en onrechtvaardig. Hoe stevig je ook in je schoenen staat, agressie doet iets met je werkplezier. Het zorgt voor stress, frustratie en spanningsklachten. Heb jij ook last van agressie op de werkvloer? Bekijk dan het webinar "Omgaan met agressie".
Lees meer

Ervaringsverhaal: Niels over e-learning stress de baas

Als groepsopvoeder bij een jeugdzorginstelling was Niels gewend om met stressvolle situaties en hoge werkdruk om te gaan. Hij vindt het fijn om met passie hard te werken. Om vervolgens thuis heel hard te ontspannen. Maar met de geboorte van zijn tweeling kwam daar verandering in. Ontspannen thuis zat er niet meer in. En ook op zijn nachtrust moest hij flink inleveren. Niels deelt zijn ervaring en hoe de Stress de baas academy heeft geholpen.
  • 0
  • 4
Lees meer

Zo is Moos Stress de Baas

Ik ben Moos en ben 62 jaar. Ik werk als planningsfunctionaris bij een revalidatiecentrum. Inmiddels al 35 jaar. Wel met een onderbreking. Na een zware burn-out werkte ik 8 jaar in de jeugdhulpverlening. In allerlei ondersteunende rollen. Nu ben ik weer terug bij het revalidatiecentrum. Dat was best spannend na die burn-out. Ik werk bewust niet meer in een leidinggevende rol. Gelukkig gaat het nu heel goed en ik vind mijn werk heel uitdagend en afwisselend. Vanaf mei ga ik ook wat minder uur werken. Dat besluit geeft me rust en ruimte om meer van mijn vrije tijd te genieten.
  • 0
  • 1
Lees meer

Mindfulness oefening

Mindfulness oefening
Hoe zet je op een drukke werkdag even je hoofd stil? Mindfulnesstrainer Saake Buwalda geeft je in deze video een aantal tips om een aantal keer per dag bewust te zijn en even tot rust te komen. Ook kun je met een concrete oefening direct zelf aan de slag. Het voordeel? Je kunt deze oefening overal en op ieder moment doen!
  • 6
  • 112
Lees meer