1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Stress & werkdruk
  4. Zorg goed voor jezelf

Zorg goed voor jezelf

Je kunt een ander pas echt helpen als je goed voor jezelf zorgt. Bovendien voorkom je stress als je af en toe even op de rem trapt en stilstaat bij hoe het met jóu gaat. Maar hoe doe je dat? Ontdek op deze pagina handige informatie en hulpmiddelen om goed voor jezelf te zorgen. En zo jouw grenzen te bewaken om stress te voorkomen.  

Krista doet de oefening ontspannen nek en schouders

Gratis zelfscreener speciaal voor zorgprofessionals

Met de zelfscreener van ARQ ontdek jij wat jou energie geeft in het werk en wat stress oplevert. En hoe je daarmee omgaat. Vul de vragenlijst in en ontvang jouw persoonlijke uitslag én handige tips. 

 

Doe nu de zelfscreener 

Webinar: 'Hallo zelfvertrouwen

Webinar
In het gratis webinar 'Hallo zelfvertrouwen' (met accreditatiepunt) gaan we in op hoe zelfvertrouwen werkt en waarom het normaal is dat het af en toe wankelt. Wanneer je begrijpt hoe je hier zelf invloed op kan hebben, komt dit je werk ten goede en helpt het je te blijven functioneren in ingewikkelde situaties en onder toenemende druk.
Lees meer

Webinar Mindful zorgen = beter zorgen

Webinar
Kon jij als kind ook zo van de dag genieten, alsof er geen gisteren of morgen bestond? En zou jij dat gevoel wel weer willen hebben? Mindfulness helpt om meer in het hier en nu te leven. Tijdens dit webinar leggen psychologen Simone en Lotte uit hoe je dit aanpakt met een baan in zorg en welzijn.
Lees meer

Webinar: Zet de patiënt op 2

Webinar
Werken in zorg en welzijn is de mooiste baan die er is. Maar steeds vaker zien we hoe professionals energie verliezen in hun werk. In zorg en welzijn sta jij altijd klaar voor anderen. Collega’s kunnen op je rekenen en voor de patiënt of cliënt geldt dat al helemaal. Die staat op één. Maar hoe goed zorg jij voor jezelf? In het praktische webinar 'Zet de patiënt op 2' leer jij jezelf vaker op één te zetten. Je gaat aan de slag met waar je nu staat en wat je wil bereiken met je baan in de zorg. We laten ook zien hóe je dit bereikt. Want zorgen voor anderen, begint bij jezelf.
Lees meer

Ervaringsverhaal: Niels over e-learning stress de baas

illustratie man ligt ontspannen op bank met telefoon
Als groepsopvoeder bij een jeugdzorginstelling was Niels gewend om met stressvolle situaties en hoge werkdruk om te gaan. Hij vindt het fijn om met passie hard te werken. Om vervolgens thuis heel hard te ontspannen. Maar met de geboorte van zijn tweeling kwam daar verandering in. Ontspannen thuis zat er niet meer in. En ook op zijn nachtrust moest hij flink inleveren. Niels deelt zijn ervaring en hoe de Stress de baas academy heeft geholpen.
  • 0
  • 4
Lees meer

Zo is Moos Stress de Baas

Moos in de natuur met haar hond
Ik ben Moos en ben 62 jaar. Ik werk als planningsfunctionaris bij een revalidatiecentrum. Inmiddels al 35 jaar. Wel met een onderbreking. Na een zware burn-out werkte ik 8 jaar in de jeugdhulpverlening. In allerlei ondersteunende rollen. Nu ben ik weer terug bij het revalidatiecentrum. Dat was best spannend na die burn-out. Ik werk bewust niet meer in een leidinggevende rol. Gelukkig gaat het nu heel goed en ik vind mijn werk heel uitdagend en afwisselend. Vanaf mei ga ik ook wat minder uur werken. Dat besluit geeft me rust en ruimte om meer van mijn vrije tijd te genieten.
  • 0
  • 1
Lees meer

Mindfulness oefening

Saake legt mindfulness oefening uit
Hoe zet je op een drukke werkdag even je hoofd stil? Mindfulnesstrainer Saake Buwalda geeft je in deze video een aantal tips om een aantal keer per dag bewust te zijn en even tot rust te komen. Ook kun je met een concrete oefening direct zelf aan de slag. Het voordeel? Je kunt deze oefening overal en op ieder moment doen!
  • 6
  • 112
Lees meer

Oefening ontspannen nek en schouders

Krista doet de oefening ontspannen nek en schouders
Krista Snijders is beleefpsycholoog met een achtergrond als psychomotorisch therapeut (PMT), mindfulnesstrainer, docent en psycholoog. Haar werk is ervaringsgericht. Dit betekent dat ze gebruik maakt van oefeningen en activiteiten waarbij de mens zelf in beweging is.
  • 8
  • 515
Lees meer

Energizer: in 2 minuten meer energie

Krista doet de energizer in 2 minuten meer energie voor
Krista Snijders is beleefpsycholoog met een achtergrond als psychomotorisch therapeut (PMT), mindfulnesstrainer, docent en psycholoog. Haar werk is ervaringsgericht. Dit betekent dat ze gebruik maakt van oefeningen en activiteiten waarbij de mens zelf in beweging is.
  • 16
  • 580
Lees meer

De kunst van het loslaten: breng jezelf in balans na een drukke werkdag

Hond ontspant met komkommers op ogen
Zorg gaat altijd door. Is het niet fysiek op de werkvloer? Dan is het vaak nog in je hoofd en in je hart. Toch is het belangrijk om na een drukke werkdag je werk los te laten. Zodat je goed oplaadt en weer met frisse energie aan een nieuwe dag begint. Vind je dit lastig? Dan hebben wij én jouw zorgcollega’s vijf handige tips voor jou.
  • 1
  • 409
Lees meer

Tot hier en niet verder: 3 stappen om je eigen grenzen te bewaken

Grenzen bewaken. Bord vol met allerlei kleuren post-its.
Als zorgprofessional sta je graag klaar voor een ander. Maar ook jij hebt af en toe rust nodig. Sterker nog: het is noodzakelijk om je werk goed te blijven doen. Daarom is het belangrijk om je eigen grenzen te bewaken. Maar hoe doe je dit? Wij leren het je in 3 simpele stappen.
  • 1
  • 0
Lees meer