1. Home
  2. Geldzaken
  3. Hulp bij geldzorgen
  4. Praten over geldzorgen: hoe vraag je om hulp
  5. Praktijkverhaal: De regie ligt bij de medewerker, wij bieden een helpende hand

Praktijkverhaal: De regie ligt bij de medewerker, wij bieden een helpende hand

3 3 minuten lezen
Overzicht
  • 0 reacties
  • 7 vind ik leuks
Geplaatst door Susannah op 23 november 2022
Nicolien Oomen is Vitaliteitsexpert bij Espria, een netwerk van zorgorganisaties. Samen met HR adviseur Saskia Benschop, werkzaam bij Icare (onderdeel van Espria), startte ze in 2021 met het thema financieel fit en introduceerden ze de Financieel Fitweken. Met dit programma bieden zij voor ruim 17.000 collega´s diverse oplossingen voor hulp bij financiële problemen en ondersteuning in deze dure tijden. Nicolien en Saskia vertellen over hun ervaringen met het Financieel Fit programma en waarom het zo belangrijk is om over geldzorgen in gesprek te gaan met je werknemers.

Oplossingen voor stress werken niet als je financiële situatie niet op orde is

Nicolien: ‘Vorig jaar mei kregen wij vanuit onze organisatie de vraag om een advies uit te brengen op dit thema. Vanuit onderzoek zagen we zelf ook dat geldzorgen een belangrijke pijler die kan zorgen voor stress, wat weer kan leiden tot mindere inzetbaarheid of zelfs uitval. Hulp van bijvoorbeeld een psycholoog of mindfullness helpt niet voldoende. Want als je financiële situatie niet op orde is. Dan blijft de stress.’

Saksia: ‘Tijdens ons oriëntatieproces hoopten we dat gemeenten ons hulp konden bieden bij het opzetten van een programma. Hoewel gemeenten zeker het nodige aanbieden, bleek dat voor ons in de praktijk best lastig. Onze organisaties zijn verspreid door het land en voor iedere gemeente is het weer anders geregeld. Dat maakt een uniform advies lastig. We besloten daarom zelf aan de slag te gaan.’

Direct hulp voor medewerkers die al in de problemen zitten

Saskia: ‘Tegelijkertijd gingen we ook collega´s helpen die al in de problemen zaten. Hierbij moesten we natuurlijk wel rekening houden met AVG regelgeving en de privacy van mensen. Veel mensen verwachten ook geen hulp van hun werkgever. Uiteindelijk is het gelukt en nu sturen we collega's met een loonbeslag een brief waarin we aangeven hoe we hen als organisatie kunnen helpen. Aanvullend neemt iemand vanuit de organisatie ook persoonlijk contact op. Zo maken we het bespreekbaar en weten mensen ook dat wij er zijn om ze te helpen. ‘

We willen het zo makkelijk mogelijk maken voor leidinggevenden

Nicolien: ‘Het programma bestaat uit diverse oplossingen en communicatiemiddelen die we bundelen in een toolkit. Hiermee maken we het leidinggevenden zo makkelijk mogelijk, want die hebben het al druk genoeg. Met de toolkit kunnen zij vervolgens weer de collega's op de vloer bereiken. Ons doel is zoveel mogelijk medewerkers bewust maken van de oplossingen die er zijn en het bespreekbaar te maken.’

Ruimte voor dialoog is van belang

Saskia: ‘Voor leidinggevenden bestaat de toolkit uit onder andere een webinar waarin je leert in gesprek te gaan over geld met je medewerkers. En alle collega´s bieden we onder andere in samenwerking met PGGM&CO een budgetcoach en geldcoach en een webinar over een positieve relatie met geld. Hulp kan ook anoniem. Waar je bij veel interventies ziet dat er een akkoord moet zijn van een leidinggevende is dat hier niet het geval. Collega´s kunnen dus direct hulp krijgen van externe partijen zonder ons akkoord. Natuurlijk hopen we nog steeds dat medewerkers de veiligheid ervaren om hierover te praten. Maar dat is soms lastig. Zorgverleners kloppen gewoon niet zo snel aan. Ze zijn gewend om te zorgen en zelf op te lossen. We zien wel dat hoe beter de verbinding is met medewerkers, hoe beter het gesprek. Als de verbinding gelijkwaardig is komt er ook ruimte voor dialoog.’

De regie ligt uiteindelijk bij de medewerker zelf

Nicolien: ‘Collega´s beoordelen het huidige aanbod goed.  En ook leidinggevenden vinden het fijn dat we hulpmiddelen aanbieden. Maar we zien zeker ruimte tot verbetering. Een belangrijk learning is dat je medewerkers niets moet opleggen. De regie ligt bij mensen zelf. Wij kunnen ze faciliteren en zo goed mogelijk naar ze luisteren. Het is een proces waarin wij ook nog iedere dag leren. Toch zijn we trots dat we nu al flink wat hulpmiddelen bieden.’

Geldzorgen kunnen iedereen overkomen

Nicolien: ‘We gaan dan ook verder met het ontwikkelen van het programma. In februari 2023 staan de Financieel Fit weken wederom op het programma. Dan hebben we het onder andere over de effecten van meerwerken op toeslagen. kijken we naar de mogelijkheden voor fysieke coaching, want we bereiken lang niet al onze collega's met digitale middelen. En met leidinggevenden gaan we in gesprek hoe we nog beter de dialoog aangaan met werknemers. Ook zijn we nu aan het regelen dat collega’s kunnen kiezen om hun vakantiegeld en/of eindejaarstuitkering maandelijks te ontvangen in plaats van 1 keer per jaar.

We vinden het belangrijk dat collega´s goed in hun vel zitten en lekker aan het werk zijn. En zorgen over geld kunnen iedereen overkomen. Ik raad andere organisaties die ook willen helpen bij geldzorgen dan ook vooral aan om het gesprek aan te gaan. En gewoon te beginnen.

 

Espria is een netwerk van zorgorganisaties*. Samen werken we aan zorg voor de toekomst; gezondheid van mensen in een zorgzame samenleving. We zijn actief in veel takken van zorg, ondersteund door zorgtechnologie. We zijn vertegenwoordigd in diverse regio’s in een groot deel van Nederland. We zoeken onderling, maar ook met anderen, naar verbinding om te kijken waar we kwaliteit van leven voor mensen kunnen verbeteren en hoe we ons kunnen onderscheiden als werkgever.

*De Espria organisaties zijn: Evean, GGZ Drenthe, Icare Verpleging en Verzorging, Icare Jeugdgezondheidszorg, Icare Thuisbegeleiding, De Trans, Zorgcentrale Noord, Zorggroep Meander en SSC Espria. 

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.