1. Voorkom een trauma door de trema
Cliënten en patiënten: beide woorden hebben die rotpuntjes op de ‘e’. Dit noemen we een trema. Gelukkig hoef je er geen trauma aan over te houden, want de puntjes zijn eigenlijk best makkelijk. Je moet alleen net even weten hoe je ze tevoorschijn tovert. Voor een Windowscomputer geldt:
- Druk tegelijkertijd op de “ en de shift-toets (zie plaatje hieronder).
- Typ de e.
Dit werkt ook voor é, è, ê en voor dezelfde tekens met de letters i en a. Wil je dit op een Mac? Houd dan de letter iets langer ingedrukt. Er verschijnt dan een klein schermpje waarop je de juiste ‘e’ kiest:
Extra tip: de shift gebruik je als je er 2 tekens op een toets staan en je de bovenste nodig hebt.
2. Snel kopiëren en plakken
Wil je op een snelle manier teksten of afbeeldingen kopiëren en plakken? Of hip gezegd: copy-pasten? Dit doe je door de tekst of afbeelding te selecteren met je muis en daarna op ‘ctrl’ (control) en ‘c’ te klikken. Vervolgens klik je met je muis op het scherm waar je de tekst of afbeelding wilt plaatsen en klik je op ‘ctrl’ en ‘v’. Op een Macbook gebruik je de command-toets in plaats van ‘ctrl’.
3. Zoek de euro
Er zijn verschillende manieren om het euroteken (€) op je scherm te toveren. Het hangt af van je toetsenbord en computer (Windows of Mac) wat voor jou werkt:
- Windows:
- Druk tegelijkertijd op de Alt-toets, Ctrl-toets en de 5-toets.
- Druk tegelijkertijd op de AltGr-toets (deze heet soms ook alleen Alt) en de 5-toets.
- Druk tegelijkertijd op de linker Alt-toets en druk rechts op de toetsen 0, 1, 2, 8.
- Mac:
- Druk tegelijkertijd op de Alt-toets en de 2-toets.
- Druk tegelijkertijd op de Option-toets en de 2-toets.
4. Pin je aandacht in Teams
Sinds de coronapandemie is iedereen aan het ‘teamsen’. Wist je dat je een deelnemer met een soort punaise ook kunt vastzetten in Microsoft Teams? Die persoon blijft dan de hele tijd op je scherm zichtbaar. Zelfs als hij niet aan het woord is. Zo doe je het:
1. Klik in een Teams-vergadering op het icoontje ‘deelnemers’.
2. De rij met deelnemers verschijnt aan de zijkant. Klik op de naam van de persoon die je wilt vastzetten en klik op ‘pin’.
3. Nu blijft de persoon de hele vergadering zichtbaar.
5. Zo kies je een sterk wachtwoord
Een wachtwoord is belangrijk om je digitale gegevens veilig op te bergen. Maar niet alle wachtwoorden zijn even veilig. Met een sterk wachtwoord verklein je de kans dat gevoelige informatie in verkeerde handen komt. Een sterk wachtwoord bestaat uit minimaal 12 tekens en:
- Een mix van kleine- en hoofdletters.
- Cijfers.
- Een vreemd teken.
Een voorbeeld van een sterk wachtwoord is Zorg&W3lZijn2023!
6. Weeknummers instellen in je Outlook-agenda
Vaak hoor je dat collega’s alleen in (on)even weken werken of wil iemand gezellig afspreken in week 16. Het is dan wel zo handig om snel te zien om welke week het dan gaat. Gelukkig is dat heel makkelijk in te stellen:
- Computer-app van Outlook:
- Open je Outlook-agenda en klik in het menu linksboven op ‘Bestand’ en daaronder op ‘Opties’.
- Kies voor ‘Agenda’ (links).
- Scroll naar beneden waar je ‘Weergaveopties’ ziet.
- Zet een vinkje bij ‘Weeknummers weergeven’.
- Webmailversie van Outlook 365:
- Klik rechtsboven op het tandwieltje om de instellingen te openen.
- Kies voor ‘Alle Outlook-instellingen weergeven’, daarna ‘Agenda’ en ‘Weergave’.
- Zet een vinkje bij ‘Weeknummers weergeven’.
7. Ontdek nog meer digitips
Internet staat bol van handige weetjes en dus ook van digitale handigheden. De website Digivaardig in de Zorg deelt veel handige tips waarmee werken op de computer een stuk eenvoudiger en leuker wordt.
Reageren
Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.
Reactie