1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Omgaan met agressie
  4. Je collega helpen na een ingrijpende gebeurtenis: 5 do’s en don’ts

Je collega helpen na een ingrijpende gebeurtenis: 5 do’s en don’ts

5 5 minuten lezen
Overzicht
collega deelt zijn ervaring na ingrijpende gebeurtenis op werk
  • 3 reacties
  • 31 vind ik leuks
Geplaatst door Emmelie op 8 juni 2021
Een cliënt die ineens uit z’n slof schiet, een familielid van een patiënt die naar je scheldt of pestgedrag vanuit collega’s. Helaas komt agressief en ongewenst gedrag op de werkvloer nog regelmatig voor. Uit ons onderzoek blijkt dat professionals het liefst door hun eigen collega’s worden opgevangen na zo’n ingrijpende gebeurtenis. Want als collega weet jij als geen ander hoe de ander zich moet voelen. Maar hoe kun je er op zo’n moment het beste voor je collega zijn? We zetten 5 do’s en don’ts voor je op een rij.

Do: Zoek een rustige plek om er samen over te praten

Je collega komt nog vol van adrenaline naar je toe en vertelt over de vervelende gebeurtenis die zojuist is gebeurd. Zoek als het kan samen een rustige en veilige plek waar jullie even kunnen zitten en niet continu gestoord worden door collega’s of cliënten. Pak eventueel eerst wat te drinken en laat je collega vervolgens rustig zijn verhaal doen. Kunnen jullie niet gelijk weg? Spreek dan af om op een later moment samen te zitten wanneer dit wel lukt. 

Don’t: Deel niet direct je eigen ervaringen

Misschien heb je wel net zo’n situatie als je collega meegemaakt. En wil je dit delen om zo te laten weten dat je snapt hoe je collega zich moet voelen. Toch is het slimmer om niet direct over jouw ervaring te vertellen. Neem echt de tijd om naar de ander te luisteren. Daarmee help je jouw collega om te verwerken wat er zojuist is gebeurd.

Don’t: Houd jouw mening en advies voor jezelf

Iedereen is anders. En reageert dus ook anders op situaties. Een ervaring kan voor jouw collega dus heel schokkend zijn, terwijl jij er niet van opkijkt. En iets wat een ander bij het werk vindt horen, kan voor jou misschien juist niet door de beugel. Probeer opmerkingen als ‘dat hoort er nou eenmaal bij’ of ‘zo doet cliënt/patiënt wel vaker’ dus voor je te houden.

Do: Vraag waar je collega behoefte aan heeft

Wat heeft je collega op dit moment nodig? Vraag wat jij kunt betekenen en of je collega behoefte heeft aan professionele hulp. Vaak is hier binnen de organisatie een speciaal team voor beschikbaar. Bespreek ook of, hoe en wanneer je collega deze gebeurtenis wilt delen binnen jullie team en hoe jij je collega daarin kunt helpen. Het bespreken van dit soort gebeurtenissen versterkt de onderlinge band. Je begrijpt elkaar én kunt elkaar beter helpen. 

Do: Bespreek jullie grenzen binnen het team

Misschien is het in jullie team al duidelijk waar gezamenlijk de grenzen liggen rondom agressief en ongewenst gedrag op de werkvloer. Is dit nog niet het geval? Plan dan een moment  om hier met het team over in gesprek te gaan. Of volg samen een agressie- of weerbaarheidstraining. Betrek hierin ook je leidinggevende. Maak samen afspraken over hoe je reageert als grenzen overschreden worden. Zo maken jij en je collega’s het voor jezelf makkelijker om te handelen bij agressief gedrag én je daar zelfverzekerd en gesteund bij te voelen.

Bronnen: Agressietraining, D.O.E.N, IZZ

Maak samen duidelijke afspraken over jullie grenzen met de AgressieWijzer

Wat is binnen jullie team de norm rond agressie en ongewenst gedrag? Het is belangrijk om hier samen duidelijke afspraken over te maken. De AgressieWijzer helpt jullie hierbij. In 3 sessies bespreek je met je team gewenst (groen), emotioneel (oranje) en agressief gedrag (rood) op de werkvloer. En hoe je hier vervolgens mee omgaat. Samen bepalen jullie de grens. Zo is voor iedereen duidelijk wat je wanneer kunt doen.

Naar de AgressieWijzer

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • adrie
    Goed dat dit onder de aandacht komt agressie is een groot probleem. cliënten/ bewoners die ziek zijn kan je nog begrijpen. Familie die je te pas en onpas alles voor je voeten gooien en dreigen is onacceptabel
  • Marian
    Moeilijk onderwerp. Bij mensen met dementie is het meestal machteloosheid. Ze willen iets wat jij niet kan/ wil bieden. Met als gevolg frustratie en machteloosheid. Agressie hoef je niet te accepteren, maar vraag je altijd af hoe je het kan voorkomen! Als een bewoner iets wil wat absoluut niet kan , zoek actief naar alternatieven. Agressie van familie is niet acceptabel, toon wel altijd begrip voor hun bezorgdheid.
  • René
    De Agressiewijzer is een goed instrument om de teamafspraken vast te leggen, over hoe stimuleren we groen gewenst gedrag, hoe buigen we oranje emotioneel gedrag om en hoe begrenzen we rood ongewenst gedrag. Alles binnen de kaders van ons Agressiebeleid. wat doen we met nazorg (intern en of externe professionele hulpverlening), aangifte, reactie naar de dader, aangifte doen (en hoe, ondersteuning) onder VPT code volgens de ELA. Praat met je team over de teamnormen en laat elk teamlid aan het woord. Binnen het COA (Centraal orgaan Opvang Asielzoekers) geef ik (preventiemedewerker en Iso Agressietrainer/ CRKBO trainingsacteur) inleidende workshops als aanloop voor de bij ons verplichte teamtraining Agressiewijzer. Daarnaast bied ik gevraagd ondersteuning en ben ik ook aandachtsfunctionaris Veilige publieke taak. Emotie Ja, Agressie Nee! Agressie hoort niet bij je werk!