1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Pesten op de werkvloer
  4. De kracht van anonieme huiskamercoaching

De kracht van anonieme huiskamercoaching

6 6 minuten lezen
Overzicht
  • 3 reacties
  • 2 vind ik leuks
Geplaatst door Jamie op 17 april 2024 Jamie
Van een collega die over je roddelt tot te veel werkdruk. Jildou is al 12 jaar coach, maar biedt sinds 2 jaar als huiskamercoach een luisterend oor voor medewerkers van een kinderopvang-organisatie. Bij haar kunnen medewerkers hun verhaal kwijt. Binnen één tot vijf sessies begeleidt ze hen om veerkrachtiger te worden en patronen te doorbreken. En dat geheel anoniem. Een mooie eerste én laagdrempelige stap wanneer je tegen iets aanloopt.

Luisteren zonder oordeel 


Jildou neemt ons mee in het begrip 'huiskamercoach'. Een nieuwe vorm van coaching die laagdrempelig aanvoelt, alsof je bij iemand in de huiskamer zit. "Ik coach mensen niet letterlijk in mijn huiskamer, maar ik creëer wel dat veilige gevoel. Naar mij toe komen moet zo laagdrempelig mogelijk voelen. Coaching is sowieso altijd 100% vertrouwelijk. Huiskamercoaching gaat nog een stap verder, omdat de medewerkers anoniem én op eigen initiatief langskomen." 

Dat is best bijzonder. Mensen mogen vanuit hun werkgever vijf keer 'ongezien' bij Jildou langskomen. Zijn er meer sessies nodig? Dan kan een werknemer extra sessies aanvragen bij de werkgever. "Ik ben vaak niet aan het werk in een organisatie, maar in mijn eigen praktijk. Mensen kunnen ook online een afspraak met mij maken zonder dat de werkgever hiervan op de hoogte hoeft te zijn. Die vertrouwt er namelijk op dat mijn sessies positief bijdragen aan het werkgeluk van werknemers." 

Waarvoor kan je bij een huiskamercoach terecht? 

Bij Jildou kun je met werkelijk alles terecht, ze luistert zonder oordeel naar je. De redenen dat mensen bij haar aankloppen zijn dan ook heel divers. "De aanleiding kan privé of werk gerelateerd zijn. Denk aan het omgaan met verschillende levensfasen zoals een scheiding of de overgang. Maar ook werkdruk, stress of problemen met communicatie en samenwerking zijn vaak aanleiding om met mij in gesprek te gaan. Iedereen heeft eigen leerdoelen, daarom is mijn coaching altijd op maat. Van een manager tot werknemer en van een klein tot groot vraagstuk. Ik ben er voor iedereen." 

Succesvol patronen doorbreken 

De een komt bij een huiskamercoach na een concreet incident, de ander met alleen met een vervelend gevoel. "Binnen vijf sessies stimuleer ik mensen om hun 'probleem' op te lossen. Ik ben een trotse coach als mensen het hebben aangedurfd om het gesprek aan te gaan en zichzelf daarmee prioriteit hebben gegeven." Zo geeft ze als voorbeeld: je doet jezelf namelijk geen plezier met altijd lief en volgzaam zijn, wel met het aangeven van je grenzen. Daarmee kan je patronen doorbreken en je zelfvertrouwen vergroten. 

Verschil (huiskamer)coach en vertrouwenspersoon 

De lijn tussen een (huiskamer)coach en vertrouwenspersoon is dun. Toch is er wel een verschil. Een vertrouwenspersoon wordt vaak ingeschakeld bij meldingen van (ernstig) grensoverschrijdend gedrag of bij conflicten waarbij je zelf weinig invloed hebt op de situatie of het gedrag van anderen. Coaching richt zich juist op vraagstukken waar je wel zelf nog invloed op hebt, maar misschien niet ziet.  

Onbewust pestgedrag 

Hoewel er nog nooit iemand naar haar toe is gekomen die zei: “ik word gepest", ontdekt Jildou vaak tijdens gesprekken dat werknemers wel te maken hebben met pestgedrag.  Dit gaat van iemand steeds buitensluiten tot iemand negeren in teammeetings. "Ik vermoed dat pesten vooral onbewust gebeurt. Ik onderzoek met de medewerker, oftewel het slachtoffer, waar je zelf wél invloed op hebt. Oftewel, wat zou je zelf kunnen doen wanneer iemand over je grens gaat? Het begint altijd met jezelf uitspreken. Geef aan wat je grenzen zijn en van welk gedrag je last hebt. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd, dan gedaan. Daarom geef ik ze concrete handvatten mee om deze stap te kunnen én durven zetten." Soms is dit niet genoeg om pestgedrag op te lossen. In dat geval verwijst ze werknemers naar de vertrouwenspersoon of HR.  

Meer regie over je eigen leven 

"Ik denk dat iedereen baat heeft bij een coach. Het is laagdrempelig en voorkomt vaak dat dingen blijven sluimeren en daarmee erger worden. Het is een investering om mensen op lange termijn veerkrachtiger te maken. Je krijgt meer regie over je eigen leven en daar word je een gelukkiger mens van." 

Merk je dat je vastloopt in je werk? Om wat voor reden dan ook? Zet die eerste stap en maak het bespreekbaar. Met een coach of met iemand die dicht bij je staat. Praat met iemand die zonder oordeel naar je luistert. Want eigenlijk zijn coaching en therapie een zakelijke vervanging van wat we gewoon als mensen aan elkaar zouden moeten geven. 

Over Jildou Oostenbrug 

Jildou heeft een zakelijke achtergrond als marktonderzoeker en merkstrateeg, en werkt sinds 2012 zelfstandig als coach, trainer en opleider. 

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • Nicolette
    Echt super wat Jildou doet met haar werk. Ik vind alleen de vergelijking die zij maakt met de rol van vertrouwenspersoon echt niet kloppen. De VP richt zich juist ook op eigen kracht, heeft geen oordeel. Probeert altijd de ander te empoweren om er zelf uit te komen. Een VP kan wel het advies geven om bijv hulp te vragen aan een coach. Het voordeel van de rol van VP is dat zij ook echt een rol heeft om signalen uit de organisatie te duiden. Ik ervaar zelf als extern VP dat door al deze verschillende rollen binnen een organisatie het er voor de medewerker niet makkelijker op wordt. Belangrijk voor een ieder die een rol vervult goed af te stemmen met andere rollen en dit goed kenbaar en overzichtelijk te maken voor medewerkers binnen een organisatie. Samenwerking met
  • Hanneke
    Ook ik werd gepest op mijn werk door mijn leidinggevende. Zij negeerde me en bood geen hulp toen ik dit nodig had, hoewel ik daar meerdere keren om vroeg. De manager die ik inschakelde trok vervolgens ook partij voor haar en deed niks voor mij. De H R functionaris waar ik vervolgens bij aanklopte gaf ook al geen gehoor. Waardoor ik uiteindelijk geen vertrouwen meer had in de organisatie waar ik bijna 20 jaar met veel plezier gewerkt heb. Het ergste vond ik misschien nog wel dat het hele team weg keek en niet reageerde. Gelukkig heb ik nu een fijne werkplek in een gezellig en hecht team, waar ik me wel gewaardeerd voel.
  • van den Ameele
    Geweldig deze coache, daar moeten er meer van komen. Wat geeft iemand het recht om te pesten, dit is machtsmisbruik. In de zorg zijn alle handen nodig, dus geen gepest, samenwerken.