1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Stress & werkdruk
  4. Collega met stress? 7 do’s en don’ts voor een goed gesprek

Collega met stress? 7 do’s en don’ts voor een goed gesprek

6 6 minuten lezen
Overzicht
Afbeelding lets talk
  • 2 reacties
  • 223 vind ik leuks
Geplaatst door Emmelie op 24 juni 2024
Merk jij aan alles dat je collega stress heeft? Dan is het natuurlijk belangrijk om dit bespreekbaar te maken. Want naast dat je collega er last van heeft, kan het de sfeer en werkplezier op de afdeling aardig verpesten. Maar hoe ga je zo’n gesprek aan en voorkom je dat het alleen maar voor meer spanning zorgt? We geven 7 do’s en don’ts voor een goed gesprek met je collega.

1.    Do: bereid je goed voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zeker als het gaat om onderwerpen die je zelf ook lastig vindt. Schrijf dus van tevoren op wat je wilt bespreken. Wat is je precies opgevallen, waardoor je met je collega wilt praten? En wat is het doel van het gesprek?

2.    Don’t: begin er niet tijdens een drukke werkdag over

Veel mensen die stress hebben reageren impulsiever en emotioneler. Dat wil je juist voorkomen. Ga daarom het gesprek aan op een moment dat je collega redelijk ontspannen is. Bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze of een rustig moment voor of na werk.

3.    Do: zorg voor wat privacy

Praten over stress is al lastig genoeg. Als er dan ook nog eens andere collega’s bij zitten, zorgt dit nou niet echt voor een veilige sfeer. De kans is dan groot dat je collega hier niet serieus op in gaat. Zorg daarom als het lukt voor wat privacy.

4.    Don’t: ga niet oordelen

Het laatste waar je collega op zit te wachten is jouw oordeel over de situatie. Blijf dus vooral weg bij uitspraken als: ‘’doe eens wat minder gestrest’’ of ‘’je maakt je echt veel te druk’’. Daar bereik je het tegenovergestelde mee.

5.    Do: wees belangstellend

Start het gesprek door open vragen te stellen. Vraag bijvoorbeeld hoe het nu met je collega gaat. Blijft het gesprek oppervlakkig? Deel dan wat jij ziet in het gedrag van je collega en welke indruk je daarvan krijgt. Toon oprechte belangstelling door hier verder op door te vragen.

6.    Don’t: denk niet gelijk in oplossingen  

Ja, als zorg- en welzijnsprofessional zit het waarschijnlijk in je bloed om de ander meteen te willen helpen. Maar je hoeft dit niet meteen op te lossen. Sterker nog: je kunt dit niet oplossen. Bovendien willen de meeste mensen het liefst ook zélf de oplossing bedenken. Je kunt natuurlijk wel je hulp aanbieden. Vraag waar jij jouw collega mee kan helpen.

7.    Do: trek aan de bel als je je zorgen maakt

Heb je het gevoel dat je collega ernstige stressklachten heeft en maak je je zorgen? Dan is het tijd om je leidinggevende te betrekken. Plan een afspraak in en deel je zorgen over je collega. Vraag je leidinggevende om een afspraak met je collega te maken om samen tot een oplossing te komen. Het is belangrijk dat jij het vanaf nu loslaat. Je hebt gedaan wat je kon om jouw collega te helpen. 

Bronnen: IZZ, Werkpsycholoog

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • Kathleen
    Ik heb net een slechte ervaring/situatie gehad doordat een collega zich zorgen maakte om mij. Ik kreeg 5 minuten voordat ik moest werken van mijn leiding gevende te horen dat ik een gesprek had met haar en 3 andere collega's. Ik heb me nog nooit zo naar, verdrietig en onbegrepen gevoeld. Ik zit hierdoor nu ziek thuis.
  • Julien
    De Don't en Do vind ik zeer waardevol! Dat werkt echt! Je hebt elkaar steeds meer nodig.