1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Stress & werkdruk
  4. Onderzoek agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer

Resultaten onderzoek agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer

10 10 minuten lezen
Overzicht
  • 10 reacties
  • 34 vind ik leuks
Geplaatst door Susannah op 12 april 2021
De meerderheid van de professionals in zorg en welzijn heeft de afgelopen 12 maanden te maken gehad met agressie en ongewenst gedrag. Dit varieerde van verbale of fysieke agressie tot seksuele of andere intimidatie of bedreiging. Deze uitkomsten lees je in het rapport ‘Agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer’. Dit onderzoek is in opdracht van en in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gehouden onder werknemers in de sector zorg en welzijn. Ruim 11.000 respondenten, waarvan de meeste lid van PGGM&CO, deelden hun ervaring.

Bekijk hier de onderzoeksresultaten

Vooral in contact met patiënten en cliënten

De meeste agressie of ander ongewenst gedrag werd door medewerkers ervaren van de kant van patiënten en cliënten (74%). De helft van deze groep geeft aan dat dit een enkele keer is voorgekomen in het afgelopen jaar. 44% had in contact met familie, vrienden of bezoekers van patiënten of cliënten te maken met dit gedrag. Een kwart ervoer dit van collega’s of leidinggevenden (26%).

Verbale agressie komt het meest voor

67% van de professionals had afgelopen 12 maanden te maken met verbale agressie in het contact met patiënten of cliënten. In contact met familie, vrienden of bezoekers van patiënten of cliënten geldt dit voor 37%. Pesten wordt het meest genoemd (18%) als vorm van ongewenst gedrag in contact met collega´s en leidinggevenden.

Gevolgen ongewenst gedrag

Als gevolg van het ongewenste gedrag zijn medewerkers vaak van slag. Ook worden mentale (8%) en fysieke (5%) klachten genoemd. 4% overweegt de sector te verlaten nadat ze te maken hadden met agressie van de kant van patiënten, cliënten of hun bezoekers. Bij agressie vanuit de organisatie loopt dat op tot acht procent.

Infographic agressie en ongewenst gedrag

74% van de professionals in zorg en welzijn heeft de afgelopen 12 maanden te maken gehad met agressie en ongewenst gedrag. Dit varieerde van verbale of fysieke agressie tot seksuele intimidatie en andere bedreiging.  Ruim 11.000 leden van PGGM&CO deelden hun ervaring in dit onderzoek. 

Bekijk de infographic

De meeste ruimte voor verbetering ligt bij trainingen en vaardigheden en voorlichting

Werknemers noemen voorlichting, training en het aanleren van vaardigheden als de belangrijkste verbeterpunten om beter om te gaan met agressie en ongewenst gedrag in hun organisatie. Hier is de meeste behoefte aan training over gesprekstechnieken. Ook heeft 1 op 3 medewerkers behoefte aan fysieke weerbaarheidstraining.

Ongewenst gedrag wordt niet altijd gemeld

De meerderheid van de medewerkers weet waar ze incidenten kunnen melden (95%). Maar in veel gevallen leidt het niet tot een melding. Bij externe agressie maakt 59% een melding en als het om interne agressie gaat doet 42% dit. De meeste medewerkers worden opgevangen door de leidinggevende of collega’s. En gemiddeld doet 4% aangifte van het ongewenste gedrag.

Waarom dit onderzoek?

Dit is een onderzoek in opdracht van PGGM&CO en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Met dit onderzoek brengen we in kaart in welke mate agressie en ongewenst gedrag op het werk voorkomt en hoe medewerkers hiermee omgaan. Daarnaast maken we inzichtelijk wat hun wensen en behoeften zijn voor ondersteuning op dit gebied.

Dit doen we met de uitkomsten van het onderzoek

PGGM&CO zet zich in voor fitte medewerkers in zorg en welzijn. Op onze website vind je handige informatie, hulpmiddelen en tips voor meer balans en een fit leven. De resultaten van dit onderzoek geven ons inzicht in mogelijke handvatten om agressie en ongewenst gedrag te voorkomen. En te helpen wanneer je hier toch mee in aanraking komen. Binnenkort lees je op onze website interessante uitkomsten en concrete oplossingen rondom dit onderzoek.

Op de hoogte blijven?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangt meer informatie over de opvolging van dit onderzoek.

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • Miss Bond FNV
    Heel erg goed dat jullie dit monitoren tbv de medewerkers binnen Zorg en Welzijn. Het werk is immers al pittig genoeg, zeker nu in deze bizarre tijden dat wij allemaal helaas al met Covid - 19 virus en mutanten te maken hebben. Met vriendelijke en collegiale zorgzame groetjes Jolanda.
  • Maitre
    Van welke sexe komt de agressie. Mannen? Vrouwen? Het lijkt me een relevant gegeven als je aan oplossingen moet denken. Overigens vind ik dat de agressor aangepakt moet worden en de oplossing niet gezocht moet worden bij degene die agressief wordt bejegend. Dat lijkt mij teveel op: had je maar niet zo laat op straat moeten lopen, had je maar niet van die uitdagende kleren aan moeten hebben.
    • Lucy
      Helemaal eens met de reactie van Maitre. De agressor moet aangepakt worden. Uiteraard is het daarnaast zinvol medewerkers meer tools aan te reiken hoe om te gaan met verschillende vormen van agressie. Dit is echter geen oplossing van het probleem.
  • Marianneaafje
    Ben erg benieuwd wat de OVERHEID met dit gegeven doet, dit is reeds jaren bekend ook bij de overheid , het is regelmatig een item in de media. Fijn dat weten we dan (al)weer maar wat doet men dus ook de Overheid hieraan. Ik zie concreet nog steeds niets inzake een doelgerichte aanpak
  • LeoHollander
    Het lijkt me de vraag of hiermee in essentie nieuwe constateringen worden gedaan. Het lijken veel meer symptomen die voortkomen uit overregulering, klanten die steeds meer willen, inclusief het onmogelijke. Tel daar marktwerking, schaalvergroting, focus op kostenbeheersing en verregaande protocollering bij op. De ziel heeft de zorg verlaten. Zinvol om eens te bezinnen hoe we ons verhouden tot gezondheid en wat werkelijk geluk biedt. Damiaan Denys biedt daarin een verhelderende inkijk...: https://denk-wijzer.nu/geluk-zingeving-damiaan-denys/
  • Mieke
    Hoop van harte dat er iets wordt gedaan aan het top-down management in de zorg. Hierdoor heerst er een angstcultuur in ziekenhuizen. Doordat ik fraude aan de kaak heb gesteld ben ik dusdanig agressief door een manager behandeld dat ik in de GGZ ben beland. Nooit zal ik meer kiezen voor de zorg en waarschuw ook anderen hiervoor.
    • Else
      Herkenbaar Mieke. Ziekmakend als je niet gehoord wordt, of goed begeleid in agressie situaties. Helaas is het een thema wat nog teveel voor komt en de uitspraak: Shit goes down Hill is zeker van toepassing in situaties. Je staat alleen en hulp is moeilijk op de juiste wijze te vinden. Ook ik ben ervaringsdeskundige.
  • Eddy
    Ik ben gepensioneerd. Maar hoort dit item niet op het bord van de vakbonden? Zij zijn er toch voor de belangen behartiging van de "Werkers op Werkvloer" ik krijg het gevoel dat het net gaat als in de politiek overal mee bemoeien en nergens serieus aan werken en afmaken. Als u zulke goede connecties heeft met de overheid zou het dan niet te prijzen zijn als er eindelijk wat gedaan wordt aan de al jaren achterblijvende indexering van ONZE pensioenen. Straks moeten de pensioen fondsen bijpassen aan het oplopende overheids tekort KLM komt handen tekort om alle steun aan te pakken
  • M.P. Twisk
    Prima onderzoek. En nu slagvaardig aan de gang met een standaardtraining communicatie voor alle mensen in de gezondheidszorg. Ook voor de huishoudelijke tak en verzorgers bij de mensen thuis. Ik zou kiezen voor de trainingen van Marshall Rosenberg genoemd: Geweldloze Communicatie gebaseerd op de gedachte dat communiceren met verpakte oordelen agressieve reacties oproept. Daarbij is er veel aandacht voor de communicatie met jezelf. De cursussen zijn in toegankelijke taal en de prijzen van de trainingen vele malen toegankelijker dan die van het gemiddelde aanbod. Ik ben 68 jaar en werk al vele jaren in de Thuiszorg en weet dat dit soort onderzoeken al vele malen zijn gedaan met dezelfde uitslag. Een heldere communicatie is voor de werksfeer en helderheid van cruciaal belang in elke sector en in de zorg extra door het directe menselijke contact. Het mooiste is om deze training standaard aan te bieden bij alle zorg organisaties en zo de weerbaarheid van alle zorgmedewerkers te versterken.
    • M.P. Twisk
      Nog ter aanvulling dit: je leert ook dat je op tijd je grenzen herkent en aangeeft en bij geen reactie kan kiezen wat jouw verdere actie wordt. Zodat je bijvoorbeeld een vakbond inschakelt of een collega bij de betreffende cliënt gaat werken.