1. Home
  2. Mantelzorg
  3. Hulp & advies
  4. 5 oefeningen om als mantelzorger te ontspannen

5 oefeningen om als mantelzorger te ontspannen

7 7 minuten lezen
Overzicht
Vrouw met koptelefoon op danst op muziek
  • 0 reacties
  • 0 vind ik leuks
Geplaatst door Emmelie op 21 mei 2019
Hoelang is het geleden dat jij echt even helemaal niks deed? Weet je het niet meer? Dan is het nu tijd om er iets aan te doen. Ontspanning is namelijk heel goed voor je lichaam. Hieronder geven we 5 korte oefeningen die je als mantelzorger helpen te ontspannen.

1.Mediteren kun je leren

Mediteren werkt ontspannend. Het helpt je om je gedachten op te ruimen en rustig te worden. Ga direct aan de slag met mediteren. Doe je het liever op jouw eigen manier? Ga gerust je gang. Zolang je maar ontspant. 

2. Oefen met een juiste ademhaling

Een verkeerde of onrustige ademhaling heeft vaak te maken met stress. Gebruik daarom onderstaande oefening om bij stressmomenten op adem te komen:  

  • Zit op een stoel met je voeten op de grond, rug gestrekt en je schouders open.
  • Leg je handen op je buik en adem rustig in door je neus. Zorg hierbij dat je buik uitzet en je schouders niet omhoog bewegen.
  • Adem rustig uit door je neus. Het bovenste deel van je borstkas zakt hierbij iets naar beneden en je buik gaat naar binnen. Let erop dat je alle lucht uitademt.

3.   Word als mantelzorger bewust van spanningen in je lichaam

Onderstaande oefening helpt je om bewust te worden van spanningen in je lichaam. Ervaar het verschil tussen het aanspannen en ontspannen van je spieren:

  • Zit rechtop op een stoel en sluit je ogen.
  • Span je tenen aan. Houd dit 3 seconden vast en ontspan ze weer.
  • Span nu je enkels aan. Houd dit 3 seconden vast en ontspan ze weer.
  • Werk zo stap voor stap van onder naar boven je hele lichaam door. Totdat je bij je kruin bent.
  • Ga na op welke plekken jij in je lichaam spanning hebt ervaren.

4. Beweeg om je hoofd leeg te maken

Bewegen helpt om te ontspannen. Maak bijvoorbeeld een stevige wandeling of ga naar de sportschool. Het maakt je hoofd leeg. Daarnaast geeft het je positieve energie, waardoor jij je erna weer opgeladen voelt. Laat wel je telefoon thuis. Zo ontspan je echt en regel je niet stiekem zaken voor thuis.

5. Vind als mantelzorger ontspanning in muziek luisteren.

Muziek helpt je om spanningen los te laten. Luister naar jouw favoriete plaatjes; het maakt niet uit of dit klassieke of juist harde swingmuziek is.

 

Bron: mensenwelzijn.

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.