1. Home
  2. Gezond leven
  3. Bewegen
  4. Wandelen tegen stress: neem een natuurpil

Wandelen tegen stress: neem een ‘natuurpil’

7 7 minuten lezen
Overzicht
Wandelen tegen stress
  • 3 reacties
  • 0 vind ik leuks
Geplaatst door Maartje op 5 juli 2019
“Wat? Een pil tegen stress? Die moet ik hebben!” Dat gaat makkelijker dan je denkt. De natuurpil haal je namelijk niet in de apotheek, maar buiten. Onderzoekers ontdekten dat wandelen in de natuur helpt tegen stress. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? Minimaal 20 minuten.

Kort buiten wandelen helpt al tegen stress

De meeste mensen weten al dat je kopzorgen na een flinke wandeling vaak een stuk minder zijn. Minder bekend is dat zelfs een kort bezoek aan de natuur al helpt om stress kwijt te raken. Onderzoekers ontdekten namelijk dat je stresshormoon het meest daalt in de eerste 20 tot 30 minuten die je buiten bent. Daarna blijft het dalen, maar minder hard.

Een straat met bomen is ook natuur

De onderzoekers vroegen hun proefpersonen 3 keer in de week naar een plek te gaan die hen een gevoel van contact met de natuur gaf. En wat ontdekten ze? Je stresshormoon daalt als je ergens buiten bent waar je ‘een natuurgevoel’ krijgt. Het maakt dan niet uit of je midden in de stad bent of in een bos. Als je maar buiten bent en bijvoorbeeld de lucht of bomen ziet. 

Lekker op een bankje zitten telt ook

Op het gebied van werkstress steekt de sector zorg en welzijn er met kop en schouders bovenuit. Heb je de hele dag van cliënt naar cliënt gerend en wil je graag even uitrusten? Het is oké als je buiten lekker op een bankje neerploft. Volgens de onderzoekers maakt het namelijk niet uit of je wandelt of stilzit. Als je maar minimaal 20 minuten buiten bent.

 

Bron: Frontiers in Psychology, CBS. Beeld: Getty Images

Download nu de checklist 5 x vitaal de dag door

Naast dat een wandeling zorgt voor minder stress is het natuurlijk ook hartstikke gezond voor je lichaam. Maar er zijn ook andere leuke manieren om aan je dagelijkse beweging te komen. Download nu onze checklist met 5 manieren om vitaal de dag door te komen. En zorg dat je elke dag minimaal 1 van de activiteiten afvinkt. Zo blijf je genoeg in beweging.

Download de gratis checklist
Tips om meer te bewegen

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • JOHAN POST
    Elke dag met onze stabij een uur wandelen, denk ik wel eens "wie laat wie nu uit".
  • Henk van der Linden
    wat beter helpt tegen stress is en geindexeerd pensioen en het instandhouden van het beste pensioenstelsel ter wereld. Het is en schande dat er 2500 miljard door werknemers gespaard is die nu door de staat/europa worden eggeroofd bij de rechthebbende zonder dat gepensioneerde er ook maar een woord over hebben kunnen meepraten laat staan beslissen. Had van het PGGM/PFZW een meer activistisch opstelling verwacht nee eigenlijk verlangt om ook de rechthebbende te laten meebeslissen. Dus Uw opstelling valt me zwaar tegen. Ga dan s.v,p, geen domme stukjes schrijven over stress tegengaan doe iets waar gepensionerde van nu en in de toekomst wat aan hebben.
    • Gibson137
      Helemaal mee!!!! Hopelijk doet de nieuwe pensioenwet hier iets mee, en wordt het nog niet erger doordat de waarde van de beleggingen lager worden door de Coronacrisis.