1. Home
  2. Gezond leven
  3. De overgang
  4. Burn-out of in de overgang ...?

Burn-out? Of misschien toch de overgang ...?

6 6 minuten lezen
Overzicht
burn-out of overgang
  • 0 reacties
  • 0 vind ik leuks
Geplaatst door Emmelie op 4 november 2019
Je bent tussen de 45 en 60 jaar en zit na een tijd van stress thuis met burn-outklachten. Tenminste, dat is wat de dokter je vertelde. Klinkt best logisch. Want in deze levensfase krijg je een hoop te verduren. De puberende kinderen en je drukke baan zorgen voor slapeloze nachten en stemmingswisselingen. Maar wist je dat deze klachten ook te maken kunnen hebben met de overgang? Dit maakt nogal een verschil. Hier heb je namelijk een andere behandeling voor nodig.

De klachten bij een burn-out en de overgang zijn vaak hetzelfde

Bij opvliegers denken we allemaal direct aan de overgang. Maar bij klachten als vermoeidheid, gebrek aan concentratie en hartkloppingen krijg je al snel de stempel burn-out. Niet zo gek ook, aangezien dit ook veelvoorkomende klachten van een burn-out zijn. Andere klachten die met de overgang én met een burn-out te maken kunnen hebben zijn:

  • Nachtzweten
  • Gewrichtsklachten
  • Stemmingswisselingen
  • Prikkelbaarheid
  • Hoofdpijn

Er is een kans dat de overgang een rol speelt

Hoe weet je dan of je met een burn-out of met de overgang te maken hebt? Helaas is daar geen simpel antwoord op te geven. Maar ben je vrouw en tussen de 45 en 60 jaar? En heb je last van 1 of meer van de bovenstaande klachten? Dan is de kans aanwezig dat de overgang een rol speelt. Neem dan contact op met je huisarts. Ontdek samen of de overgang inderdaad de oorzaak is en hoe jij geholpen kunt worden om weer beter in je vel te zitten.

Laat de overgang niet overgaan in een burn-out

De overgang en burn-out zijn 2 verschillende dingen. Toch hebben ze soms wel met elkaar te maken. Zit je in de overgang en neem je de klachten niet serieus? Dan verhoogt dit de kans op een burn-out. Het is daarom belangrijk om op tijd te ontdekken of jouw klachten met de overgang te maken hebben. En daarna te accepteren dat je soms mindere dagen en minder energie hebt. Maak bespreekbaar. Thuis én op het werk. Elke vrouw krijgt er namelijk vroeg of laat mee te maken. Het helpt om dit te weten en elkaar te steunen om het af en toe rustiger aan te doen. Zo voorkom je dat je straks écht met een burn-out op de bank zit.

 

Bron: IZZ, Humancapitalcare. Beeld: iStock

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.