Als zorgverlener heb je 2 belangrijke rechten
Volgens de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) heb je een overeenkomst met elke patiënt die je behandelt. De rechten en plichten van deze wet geldenvoor medische onderzoeken en behandelingen. En voor alle zorg die daarmee samenhangt.
Als zorgverlener heb je het recht om:
- je eigen beslissingen te nemen. Dit doe je op basis van je deskundigheid en overtuiging. Je hoeft niet zomaar te doen wat een patiënt jou vraagt.
- te weigeren een behandeling uit te voeren. Je hoeft dit niet te doen als je niet vindt dat deze medisch dringend nodig is.
Naast je rechten als werknemer in de zorg heb je ook 4 plichten
Als zorgverlener heb je meer plichten dan rechten. Deze zijn allemaal bedoeld zodat jij je werk goed en betrouwbaar uitvoert. Als zorgverlener ben je verplicht om:
- goede zorg te geven aan een patiënt. Hierbij respecteer je ook de rechten van de patiënt.
- medisch noodzakelijke zorg te geven.
- de identiteit van de patiënt te controleren voordat je zorg geeft. Dit gebeurt bij het eerste contact van de behandeling.
- een medisch dossier bij te houden. Hierin staat alle informatie over de behandelingen die je aan de patiënt geeft.
Veel beroepsgroepen in de zorg hebben hun eigen gedragsregels
Als medewerker in de zorg heb je niet alleen met de WGBO te maken. Veel beroepsgroepen in de gezondheidszorg hebben namelijk hun eigen beroepscode en/of gedragsregels. Dit zijn normen, waarden en regels waar de zorgverlener in die beroepsgroep zich aan moet houden. Een voorbeeld hiervan is de Beroepscode V&VN. Dit document met waarden en normen is bedoeld voor verpleegkundigen en verzorgenden en wordt gebruikt in de opleidingen en de dagelijkse zorgpraktijk.
In welke situaties mag een zorgverlener zorg weigeren?
Een zorgverlener mag zorg weigeren als een behandeling medisch niet noodzakelijk is, in strijd is met professionele richtlijnen of morele overtuigingen of bij agressief gedrag van de patiënt. Ook als de zorgverlener niet de juiste ervaring heeft, kan zorg geweigerd worden. In acute en levensbedreigende situaties blijft de zorgplicht gelden. Dit valt onder de rechten en plichten van een zorgverlener. In jouw cao vind je meer informatie over rechten als werknemer in de zorg.
Wat is het verschil met rechten van een patiënt?
Patiënten en zorgverleners hebben ieder hun eigen rechten. Zo hebben patiënten bijvoorbeeld recht op duidelijke informatie over hun gezondheid en de voorgestelde behandelingen. Maar ook het recht om een behandeling te weigeren. Tegelijkertijd hebben zorgverleners het recht om behandelingen te weigeren die zij volgens hun professionele mening niet verantwoord vinden.
Lees meer over rechten en plichten werknemer zorg in jouw cao
Zorg en welzijn bestaat uit verschillende sectoren. Denk bijvoorbeeld aan de huisartsenzorg, ouderenzorg, jeugdzorg, kraamzorg en nog veel meer. FNV Zorg en Welzijn sluit voor veel van deze sectoren een cao af. Hierin lees je jouw rechten en plichten als werknemer in de zorg over loon, toeslagen, werktijden, overwerk, vakantie en pensioen. Je vindt jouw cao op de site van FNV Zorg en Welzijn.
Bron: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, FNV Zorg en Welzijn, V&VN.
Reageren
Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.
Reactie