1. Home
  2. Mantelzorg
  3. Hulp & advies
  4. 5 tips om met je vrije tijd te doen na mantelzorg

5 tips om met je vrije tijd te doen na mantelzorg

5 5 minuten lezen
Overzicht
Vrouwelijke mantelzorger geniet van haar vrije tijd op het strand bij zonsondergang
  • 0 reacties
  • 4 vind ik leuks
Geplaatst door Maartje op 7 mei 2019
Je geeft geen mantelzorg meer omdat je naaste is opgenomen of overleden. Deze verandering brengt vaak een hoop verdriet met zich mee. Maar op een gegeven moment ontdek je: het leven gaat door én je hebt weer vrije tijd. Tijd voor jezelf. Dat is lang geleden. Hoe ga je om met de tijd die je over hebt nu je niet meer hoeft te zorgen? Met 5 onderstaande tips helpen wij je weer op weg.

1. Haal geluk uit vrijwilligerswerk of een baan

Het is goed om structuur in je dag te hebben als je ineens veel tijd hebt. Dit geeft je een nuttig gevoel en een reden om ’s ochtends op te staan. Pak je baan weer op, zoek werk of sluit je aan bij een vrijwilligersorganisatie. Misschien wil je anderen helpen die rouwen of mantelzorg geven. Jij bent inmiddels expert. Natuurlijk hoef je er niet fulltime mee bezig te zijn. Maar het helpt je wel weer om je sociale leven op te pakken.

2. Bedenk wat je graag doet en pak oude hobby’s weer op

Ben je graag creatief bezig of word je liever lid van een muziekvereniging of sportclub? Leuke dingen doen zorgt voor afleiding van verdriet en eenzaamheid.

3. Begin aan een nieuwe periode met een vakantie

Ga eropuit als je daar weer zin in hebt. Je maakt er nieuwe herinneringen mee voor jezelf. Sommige mensen zien een reis als het begin van een nieuwe periode. Bijvoorbeeld nadat je partner is opgenomen. Vind je het moeilijk om helemaal alleen te gaan? Vraag dan iemand mee of kies voor een groepsreis. Er bestaan ook georganiseerde rouwvakanties waarin een begeleider je helpt.

4. Geef je gevoelens een plek met muziek

Melodieën en teksten geven je steun en helpen je beseffen dat je niet alleen bent. Vrolijke muziek helpt je om uit een droevige bui te komen. Heb je geen zin in stilte? Vul die dan met je favoriete liedjes.

5. Schrijf over wat je meemaakt

Soms helpt het om brieven te schrijven aan je naaste. Gewoon over wat je die dag hebt meegemaakt. Of schrijf op wat je hem altijd nog had willen vertellen. Wil je een stap verder gaan? Probeer dan eens gedichten te schrijven. Ze hoeven geen prijs te winnen. Zolang jij er zelf maar blij mee bent.

Wat doe jij met je vrije tijd na mantelzorg?

Hoe heb jij de periode na mantelzorg opgepakt? Heb je nieuwe hobby's gevonden? Of ben je gaan reizen? Deel ons je ervaringen onder dit artikel.

 

Bronnen: Remember me, Ardanta. Beeld: Getty Images

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.