1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Loopbaan
  4. Tips voor een goed gesprek met je leidinggevende

5 stappen voor een goed gesprek met je leidinggevende

7 7 minuten lezen
Overzicht
Gesprek met leidinggevende
  • 1 reacties
  • 74 vind ik leuks
Geplaatst door Emmelie op 10 december 2019
Gedoe op de werkvloer, overuren draaien en stress op de afdeling. Het zijn onderwerpen die je vaak gemakkelijk bespreekt met collega’s. Maar ga je ook het gesprek aan met je leidinggevende over wat beter kan? Deze persoon is namelijk degene die je in veel gevallen kan helpen. Toch is dit voor veel mensen een hoge drempel. Want hoe voer je zo’n gesprek en hoe zorg je dat je er het maximale uithaalt? We geven je 5 stappen voor een succesvol gesprek met je leidinggevende.

1. Bereid het gesprek met je leidinggevende goed voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zeker als je het gesprek spannend vindt. Zorg dus dat je precies weet wat je uit het gesprek wilt halen. Wat is jouw doel? Schrijf de zaken die je wilt bespreken op en oefen het gesprek eventueel van tevoren. Laat je leidinggevende ook weten dat het gesprek eraan komt zodat hij of zij zich ook kan voorbereiden.

2. Zorg dat er contact is voor je het gesprek begint

Jij bent nu helemaal klaar voor het gesprek. Maar is je leidinggevende dat ook? Zorg dat jullie op hetzelfde niveau zitten. Zit je leidinggevende er proactief bij en hebben jullie oogcontact? Dan kun je het gesprek beginnen. Maar het kan ook zijn dat je leidinggevende er afwezig uitziet en voor je gevoel nog met andere dingen in zijn hoofd zit. Begin dan over koetjes en kalfjes of maak contact door te vragen: ‘’Ik wil graag iets met je bespreken, heb ik je aandacht?’’

Bonustip: Haal eerst samen met je leidinggevende een goeie koffie. Klets bij het koffiezetapparaat over de dagelijkse dingen. Zo maak je alvast contact en zorg je voor een ontspannen sfeer. En er is natuurlijk sowieso niks mis met een lekkere koffie tijdens een gesprek met je leidinggevende;).

3. Hoe concreter, hoe beter

In ieder gesprek zit ruis, hoe sterk je hints ook zijn. Spreek vanuit je eigen ervaring en wees concreet. Benoem wat je ziet, wat je verwacht of wat je graag anders zou willen. Voorbeelden helpen hierbij. 

Bonustip: gaat het gesprek over bijvoorbeeld de werkdruk die je ervaart? Benoem dan ook het belang voor je leidinggevende om hier iets aan te doen. Denk bijvoorbeeld aan minder verzuim op de afdeling, een betere sfeer en een betere kwaliteit van werk.

4. Vraag tijdens het gesprek naar ideeën van je leidinggevende

Stel tijdens het gesprek open vragen. Zo voorkom je dat jij het hele gesprek volpraat en naderhand buiten staat met een vervelend gevoel. Betrek je leidinggevende door vragen te stellen als ‘’Hoe zie jij dit voor je?’’ of ‘’Wat kun jij hierin betekenen?’’. Denk zelf ook mee en bied je hulp aan. En houd daarbij steeds ook jouw eigen doel goed voor ogen.

5. Maak duidelijke vervolgafspraken

Als het gesprek tot een einde is gekomen, is nog één ding belangrijk: hoe nu verder? Maak duidelijke afspreken over hoe jullie nu verder gaan met wat zojuist besproken is. Is het gesprek eigenlijk nog niet klaar of heb je jouw doel van het gesprek nog niet bereikt? Geen stress. Maak samen direct een vervolgafspraak om verder te gaan waar jullie gebleven zijn. Zo loop jij met een gerust gevoel de ruimte uit.

 

Bron: JohanStevens, Schouten & Nelissen Beeld: GettyImages.

Geef je leidinggevende opbouwende feedback met deze 3 tips

Er is niks mis met je leidinggevende feedback geven. Sterker nog; jouw feedback is waardevol. Maar dan is het wel belangrijk om dit op de juiste manier te geven. Download daarom de gratis infographic met 3 tips om je collega's, en dus ook je leidinggevende, opbouwende feedback te geven.

Download de infographic
Infographic Tips Feedback Aan Collega's

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • Giovanni Tamo
    Minstens zo belangrijk is het vragen om verslagje/afspraken die gemaakt zijn op papier. Hoe vaak komt het immers voor dat er bijv een nieuwe leidinggevende komt, die niet goed is overgedragen? Als de nwe leidinggevende bv tegen thuiswerken is, maar je hebt een toezegging hierover door de voorganger, moet je dit wel kunnen aantonen...