1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Stress & werkdruk
  4. Zorg goed voor jezelf
  5. De kunst van het loslaten: breng jezelf in balans na een drukke werkdag

De kunst van het loslaten: breng jezelf in balans na een drukke werkdag

8 8 minuten lezen
Overzicht
Hond ontspant met komkommers op ogen
  • 1 reacties
  • 414 vind ik leuks
Geplaatst door Emmelie op 17 januari 2022
Zorg gaat altijd door. Is het niet fysiek op de werkvloer? Dan is het vaak nog in je hoofd en in je hart. Toch is het belangrijk om na een drukke werkdag je werk los te laten. Zodat je goed oplaadt en weer met frisse energie aan een nieuwe dag begint. Vind je dit lastig? Dan hebben wij én jouw zorgcollega’s vijf handige tips voor jou.

1. Sluit je werkdag bewust af

Neem aan het einde van je werkdag even de tijd om de boel bewust af te ronden. Maak desnoods een lijst met wat er nog moet gebeuren en plan dit meteen in voor een later moment. Door dingen op te schrijven leeg je jouw hoofd. Dit helpt je om er thuis niet meer aan te denken.

2. Zoek naar jouw eigen manier van ontspannen

Rebecca, praktijkmanager van een coöperatie van 5 huisartsenpraktijken: “Ik heb officieel een contract van 8 uur per week. Maar dat werd door corona zo’n 16-20 uur. En dat naast mijn fulltimebaan in het ziekenhuis. Dat was best pittig. Vooral omdat ik echt niets kon loslaten. Nu wennen we aan een nieuw normaal. Dat geeft rust. Thuis laat ik het werk los door naar buiten te gaan en naar muziek te luisteren. Het bos begint ongeveer in mijn achtertuin. Dus daar loop ik af en toe een rondje. Mijn tip is om te zoeken naar waar jij ontspanning vindt.”

3. Durf de controle los te laten

Vaak zijn werkzorgen het gevolg van een behoefte aan controle. Je wilt grip hebben op een situatie, mensen of zelfs de toekomst. Het is goed om te weten dat – hoe belangrijk jouw werk ook is – de wereld ook zonder jou doordraait. Daarnaast kun je sommige dingen gewoon niet controleren. Of dit zelfs willen. Durf daarom los te laten. Hoe beter je dit doet, hoe beter jij je morgen weer inzet.

4. Blijf bezig. Ook naast je werk

Thuiskomen en de rest van de avond op de bank liggen is na een drukke werkdag heel verleidelijk. Maar let erop dat je dit niet elke dag doet. Het is belangrijk om in je vrije tijd genoeg leuke dingen te doen. Zelfs als je moe bent. Het zorgt namelijk voor nieuwe energie en plezier in je leven. Voor Liesbeth - pedagogisch medewerker in de kinderopvang - was er tijdelijk juist minder werk. Waardoor er meer ruimte is voor kopzorgen. Veel bezig blijven naast haar werk helpt haar om niet te veel te piekeren: “Ik ben veel in en om het huis bezig. Af en toe loop ik een rondje met onze hond en haal ik een frisse neus. En ik heb nu veel tijd voor mijn hobby: diamond painting. Ik maak het zo gezellig mogelijk.”

5. Zorg voor een fijn ritueel bij thuiskomst

Thuiskomen na een drukke dag gaat vaak ongemerkt over in nieuwe drukte. Denk bijvoorbeeld aan kinderen ophalen, koken, badtijd en bedtijd. Je hoofd krijgt geen rust door van de ene chaos in de andere te stappen. Gun jezelf daarom een fijn ritueel wanneer je thuiskomt. Neem bijvoorbeeld een warme douche met je favoriete doucheschuim. Kom tot rust met je favoriete podcast of volg een (online) sportles. Door eerst je hoofd te legen geniet je meer van je vrije tijd.

Extra tip: Accepteer dat de werkstress er is

Het is heel normaal dat je – zeker in drukke tijden – werkstress ervaart. Accepteer dat het zo is. Je mag je gespannen voelen. Ertegen vechten kost veel energie. Beter gebruik je die energie om je gevoelens en emoties te uiten. Hierdoor vermindert je stress. Accepteren dat je werkstress hebt betekent ook wat vaker ‘nee’ zeggen tegen nieuwe werkzaamheden of taken.

Download het gratis buddyschema voor jou en je collega’s

In drukke tijden is het heel belangrijk om goed voor jezelf én voor elkaar te zorgen. Dit handige buddyschema helpt jou en je collega’s hierbij. Download ‘m nu en help elkaar zo de dag door.

Download nu

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • p martens
    Hallo mensen allemaal mooi en aardige voorbeelden maar opschrijven en wandelingen helpen heus niet altijd om met de deur in huis te vallen: deze voorbeelden zijn erg kort door de bocht........en die hoor je "overal" .... ja lekker makkelijk kom nou eens met voorbeelden om ECHT los te kunnen laten...want als je gaat wandelen gaan de problemen in je hoofd vaak gewoon met je mee dus dat werkt niet altijd en voor iedereen... deze voorbeelden zijn zo "algemeen"........kom nu eens met echt helpende voorbeelden ik snap heus wel dat er niet voor iedereen een pasklare oplossing is maar t is te makkelijk om te zeggen van "zoek naar je eigen manier om te ontspannen" ....zo makkelijk gezegd